Opinie in het ED: “Geen goed OV? Funest voor Brainport”

Onze fractievoorzitter heeft een Opiniestuk voor het Eindhovens Dagblad geschreven:

Slimste regio ter wereld, met een achterhaald vervoerssysteem?
De Brainportregio, bekend als de slimste regio ter wereld, staat aan de vooravond van een enorme transitie op het gebied van mobiliteit en woningbouw. Met plannen voor 100.000 nieuwe woningen en 72.000 extra banen zijn de uitdagingen helder: hoe zorgen we dat onze groei niet letterlijk vastloopt? Het antwoord zou ambitieus en visionair moeten zijn. Helaas blijft het huidige mobiliteitsbeleid steken in halve oplossingen.

Een regio in groei, een infrastructuur in de knel
Met een groei van 30% in het aantal woningen betekent dit dat er 211.000 nieuwe inwoners bijkomen – vergelijkbaar met een nieuwe stad ter grootte van Eindhoven. En toch blijven onze infrastructuurplannen achter de feiten aanlopen. Het spoorwegnet in de regio is nauwelijks veranderd sinds de 19e eeuw. In de Kempen ontbreekt zelfs een treinstation, waardoor inwoners afhankelijk zijn van de auto of bus. Is dat een toekomstbestendige oplossing voor een regio die zo sterk groeit?

Hoogwaardig Openbaar Vervoer: ambitie ontbreekt
De discussie over Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de regio gaat vooral over bus oplossingen: vrij liggende busbanen en dubbelgelede elektrische bussen. Hoewel deze verbeteringen nuttig zijn, blijft het een systeem dat mensen dwingt om eerst naar het Centraal Station in Eindhoven te reizen voordat ze verder kunnen. In een regio met zulke groeicijfers is dat ronduit achterhaald.Als we echt ambitie tonen, moeten we denken aan oplossingen die de regio klaarstomen voor de toekomst: trams, lightrail of zelfs een metronetwerk. Kijk naar voorbeelden zoals de Uithoflijn in Utrecht of lightrailprojecten in Europese steden. Het realiseren hiervan kost tijd – in Utrecht duurde het 9 jaar van besluit tot eerste tramrit – maar hoe langer we wachten, hoe verder we achteropraken.

Fietsen als oplossing? Niet genoeg
In de Kempen wordt de fiets vaak gepresenteerd als dé oplossing. Snelfietspaden bevorderen duurzaamheid, gezondheid, recreatie en zijn bovendien relatief goedkoop. Maar in de praktijk fietsen de meeste mensen slechts 9,5 kilometer op een e-bike, aldus het Fietsberaad. Met dat in je achterhoofd: wie legt dan dagelijks 15 tot 20 kilometer af naar Eindhoven, door weer en wind, dag in dag uit? Veruit de meeste mensen zullen het fietsen afwisselen met de auto. Of het OV als dit een écht alternatief is. Snelfietspaden zijn slechts een gedeelte van de oplossing, maar ze zijn niet genoeg.



Een impressie van architectenbureau Diederendirrix, met daarin een tram gephotoshopt door EHVXL. Beeld: Diederendirrix/EHVXL

Tijd voor echte ambitie
Er worden grote bouwplannen gemaakt rondom bestaande mobiliteitshubs, denk hierbij aan het treinstation in Deurne of het treinstation in Maarheeze. In Eersel zou een nieuw te bouwen mobiliteitshub komen voor de gehele Kempen. Echter blijft dit beperkt tot een bushalte met parkeerplaatsen en een fietsenstalling.
Dit soort hubs zijn misschien voldoende voor nu, maar zeker niet voor de komende 20 tot 30 jaar, waarin onze regio groeit met 100.000 woningen en een fors aantal banen. Wat we nodig hebben, zijn ambitieuze en structurele investeringen in grootschalige OV-oplossingen.

Ongelijke groei dreigt
In de Ontwikkelstrategie van onze regio staat dat je met het OV binnen een uur vanuit Eindhoven in Breda of Utrecht kan zijn. Vanuit Deurne en Maarheeze kun je binnen 1 uur in Den Bosch en Tilburg zijn.
Maar inwoners van de Kempen zijn binnen datzelfde uur nog maar net in Eindhoven. Dit verschil in bereikbaarheid kan leiden tot ongelijke groei in de regio. Zonder serieuze investeringen in OV blijft de Kempen een uithoek, terwijl de rest van de regio verder groeit.Brainport verdient meer
De Brainportregio verdient een vervoersnetwerk dat past bij haar status als slimste regio ter wereld. We moeten af van pleisters plakken en nu kiezen voor visie en lef. Laat ons een regionaal OV-systeem ontwikkelen dat klaar is voor de toekomst. Geen kleine stapjes meer, maar grote sprongen vooruit. Zonder die ambitie riskeren we dat de “slimste regio ter wereld” vastloopt in haar eigen succes.  

Het is tijd om nú ambities te hebben, zodat er geïnvesteerd wordt in een OV-systeem dat onze groei kan dragen. Want zonder ambitieus openbaar vervoer zetten we de toekomst van de Brainportregio op het spel.

Twan Jansen
Fractievoorzitter VVD Bergeijk”